zpět

Motoristické vteřiny – podzim je tady

Mám toto období rád, lesy se barví, slunce dovede ještě zahřát, i když svítí jen kratší dobu, poletují pavučinky od malých pavoučků, je totiž babí léto. Už není léto a ještě není podzim či zima. Ranní mlhy dokreslují malé rybníčky nebo potoky, dobytek se pase venku. Zemědělci končí sklizeň i orbu, pole jsou uklízená. Dnes bude jedna část také o ubytování motoristů na cestách.

Měl jsem udělat technologickou kontrolu na jedné stavbě na Klatovsku. Ještě jsem se musel zastavit v Praze, ministerstvo je také důležitý orgán, pojedu tam odpoledne a potom někde kolem Klatov přespím, a ráno budu na stavbě bez problémů. Vše dopadlo tak, jak píši. Když se jedná o taková krátká přespání, mám raději jednoduchý samostatný penzion se snídaní, s klidnými několika pokoji, než velké drahé hotely. Večer pracuji, nebo se podívám na TV a jdu spát. Ráno snídaně a hned pryč. Proto i účet vyřídím vždy večer, abych ráno nemusel honit někoho, komu bych zaplatil. Se spaním nemám problém, kde lehnu, tak tam spím, tvrdě. Postel taková nebo maková, je mně to jedno. Ráno snídaně, a jak říkám, vzhůru za prací.

Vybral jsem si na internetu penzion Roupov. Sám mně tam naběhl i fotka, statek kolem a ubytování uprostřed přírody. GPS mě dovedla až k bráně statku, šipky po obci nejdříve nebyly, a potom byly s jiným názvem. Ale trefil jsem. Cena pokoje byla i se snídaní, do poznámky objednávky jsem poznamenal, že přijedu až kolem 21.00 hod. a odjíždět budu, myslel jsem kvůli snídani, v 7.00 hod, druhý den. Je tam několik pokojů ve zvýšeném přízemí, a měl jsem pocit, že je ještě obsazen jeden pokoj vedle mě. Jinak nikdo. Slečna, která přišla po zazvonění k pultu nějaké „recepce“, byla oblečena velmi pracovně. Restaurace byla zavřená ani žádná možnost malého občerstvení (limonáda, pivo apod.) máme zavřeno. Respektoval jsem to. Slečna hned na mě - co s tou vaší snídaní, na sedm hodin to nestihnu ani koupit pečivo, natož snídani. A peníze vám vrátit nemohu, „vy jste to bookoval přes centrálu“. A tam je pevná cena. Tady máte na mě vizitku, příště volejte přímo mně, to je lepší. Řekla slečna. Zaplatil jsem kartou, i když i s tím byly také nějaké elektronické problémy. Jsem kliďas a stál jsem trpělivě u pultu. Máte pokoj číslo pět, řekla slečna, běžte ven a vlevo po pár schodech je váš pokoj, je odemčen a klíč je ve dveřích. Ráno nechejte opět klíč ve dveřích, jak odejdete. A příště volejte přímo mně, způsob rozkazovací.

Pokoj byl skoro nový, čistý, vzorně uklízen, bylo tam již teplo, koupelna také. Ještě na mě slečna volala heslo WIFI. No, zapomněl jsem ho, ale bylo to heslo i na její vizitce. TV jsem nezprovoznil, takže zprávy jsem nechytil, pustil jsem si to potom přes Net. Žádný návod na set box ani na TV, tedy na jejich obsluhu - na pokoji nebyl. Přístroje nešly.

Hoteliéři a hospodští dnes a denně nadávají, že jim unikají, díky koronaviru, tržby. Ne, jim hlavně unikají tržby pro jejich neschopnost. Hodně cestuji pracovně po půl Evropě, ale pokud někde v hotelu nebo v penzionu dopředu oznámíte, že odjíždíte brzo ráno, tak pokud vám přímo na časnou hodinu nepřipraví snídani, dostanete určitě velký balíček na cestu. Věřte, že mně nejde o ten rohlík, ale o ten přístup. Takže do tohoto penzionu již nebudu telefonovat, nebo posílat e-mail, abych se zde vyspal.

Šumava byla už skutečně hodně podzimní. Vše jsem stihl ve svém pracovním dni a jel jsem zpět k večeru domů. Čekalo mě přes 400 km, a to po D5, potom po D0 kolem Prahy, potom po D1 do Brna.

D5 prodělává již také rekonstrukci, ale doprava byla plynulá. Na D0 byla nějaká nehoda dvou kamionů v mém směru jízdy, a tak jsem asi půlhodiny stál. Líbí se mně, jak v nás řidiče již vžila bezpečností ulička, hned a automaticky, policajti i sanitky projeli k nehodě bez problémů. Už včera jsem si všiml, jak se postupně ruší na D1 stavební omezení, kolik úseků je již dokončeno a jede se o poznání plynuleji. Na D1 také žádný problém, jen u Brna si nerozuměli čtyři osobní auta, a tak se také stálo. Vinou řidičů, ne dálničářů. Asi za dva měsíce už budou stavební práce na D1 končit, a přes zimu bude klid. Na rok 2021 nás čekají opravy posledních tří úseků. A potom snad na delší dobu hotovo.

Velký problém BESIP začíná už být předjíždění zprava. Někteří velmi rychlý řidiči osobních aut, většinou s drahými vozy, považují D1 za svoje právo předjíždí, a to kudy to jde, pomalým pruhem nebo odstavným pruhem. Bezpečnost silničního provozu je moc nezajímá, anebo vozy Porsche, Maserati, Mercedes apod., mají nějaké výjimky? Nevím, asi mně to uniklo. Ale něco budou mít, protože policie je nezastavuje.

Nyní se již intenzivně připravují v České republice elektronické dálniční známky. Je to moderní jednoduchý systém, a má to výhodu, že vám tato známka bude platit rok. Tedy, když si ji koupíte známku dne 1.11.2020  na rok, tak vám stará platí jen do 28. 2. 2021 (Potom si musíte koupit novou známku starého typu na rok 2021), ale elektronická bude platit až do 31. 10. 2021.

Dálniční známky prokazatelně pomáhají financovat opravy a výstavbu dálniční sítě.

Když jsem jel večer domů, byla již na Českomoravské vysočině místy mlha – dost hustá. Musí kriticky přiznat, že kamioňáci dodržel správně osvětlení svého vozidla i červenou zadní mlhovkou. Nám osobákům to dělá pořád problémy, nejen že jedeme mnozí bez světel, ale také to, že tu „červenou“ v zadu za normální viditelnosti nezhasneme.

Pamatujme, prosím, i na podzim, na pravidlo bezpečného návratu.