Že by naše Policie nosila Císařovy nové šaty?
Ilustrační foto :pixabay. com

Že by naše Policie nosila Císařovy nové šaty?

15. 12. 2019

Byl jsem tento týden v západních Čechách. Měl jsem tedy tu čest projet dálnici D1 z Brna až do Prahy, po D0 kolem Prahy a potom po D5 do Plzně, a k tomu ještě mnoho km po okolí Plzně. Počasí bylo velmi příjemné, prosincové, zimní, velmi brzo ráno kolem -6°C a jasno. Občas v dáli, někde nad lesy, byl opar mlhy.

Asi nám seniorům moc nepadnu do noty s tímto článkem, ale kdo je ještě trochu aktivní a pohybuje se po Česku, mě pochopí. Všiml jsem si, že v našem malém městě jezdí několik důchodců jako řidiči MHD. Je to příjemné, znají hodně pasažérů, prohodí pár slov, počkají, když někdo dobíhá, pomohou s kočárkem, jsou většinou kamarádští, štípnou nějako milou poznámkou do kamaráda, no maloměsto, ale příjemné. Tak snad i tyto řidiče, seniory, to bude zajímat. Teď už u nás jezdí v MHD i řidička, mladší paní, a jezdí dobře, jezdí plynule. (Chodíme často na procházky, a tak jdeme někam několik km pěšky, a potom zpět domů jedeme MHD.)

Dálnice D1 byla do Prahy většinou suchá, jen několik mostů bylo cestáři předsoleno, jako prevence proti náledí. Když jsem to zjistil, tak jsem se trošku divil. Divení trvalo jen pár minut. Zelená vlna Českého rozhlasu právě automaticky zesílila rádio v autě, a to mimořádně před 5.00 hod. Upozornění na hromadnou dopravní nehodu asi 10 aut na Liberecku na D35 – náledí. Můj malý, nepatrný podiv nad předsolením ztratil význam, cestáři asi měli pravdu. Ubral jsem plyn. I úsek kolem Větrného Jeníkova byl v pořádku – byl také suchý.

Takřka výhradně jezdím na pracovní cesty sám. Já si užívám každou cestu, každý pobyt na silnicích i dálnicích. Jízda autem mě uklidňuje, mám rád auta i dálky před námi. Neunavují mě dálnice, lákají mě dálky. Dálničáři splnili to, co slíbili, všechny stavby na začátku prosince byly na D1 buďto již dokončeny, nebo upraveny tak, že tam není nutné provádět žádná dopravní omezení. Je z rekonstruovaných cca 100 km dálnice D1, a na rok 2020 a 2021 zbývá cca 80 km, z toho podstatná část rekonstrukcí začne na jaře nového roku.

Provoz byl k ránu již větší, hlavně hodně kamionů. Svítalo, měl jsem slunce v zádech. První mrazivé paprsky slunce. Kdyby to někdo namaloval, řekl bych kýč. Bylo to krásné a nebyl to kýč, byla to příroda. Nikde žádný problém, žádná nehoda, žádná kolona. Už o půl deváté jsem byl v Plzni. Potom několik jednání v okolí Plzně a honem po D5 zpět do Prahy na ministerstvo. Budou tam již potvrzeny materiály pro příští rok. Kafé u dvou zákazníků bylo strašné. Jednání dobrá, kafe naopak. Myslel jsem si vždy, že nelze tak špatnou kávu uvařit. Lze. Doprava také na D5 plynulá, bez problémů. Teď si myslíte, že vám vykládám pohádky o českých dálnicích, ale to ne! To vše tak bylo v tomto adventním týdnu. Odpoledne z Prahy do Brna po D1 opět vše v pořádku. Umyl jsem v myčce prosolené auto. Po 16.00 hod. jsem už byl doma. Dostal jsem vyčiněno – „jel jsi zase jako blázen!“. Řekla paní. Byl jsem potichu, neb není dobré hada dráždit bosou nohou. Trošku se přiznám, že ne vždy jsem jel 130. Někdy dám tempomat na 135 až 140, a ona se ta rychlost potom ve skutečnosti pohybuje mírně nad 130 km/hod. Jízda je pružnější. Pořád se vám plete pomalejší nebo méně zkušenější řidič pod nohama, a tak se to vyrovnává. Ale to „plete“ není výčitka, někdo rád jede pomaleji, někdo má zase děti v autě a jiného trápí nějaká porucha na voze, atd. To je život.

Ale abych zase nebyl příliš opojen počasím a dalšími klady této mé pracovní cesty, brnknu na strunu reality řidičského života. Přece jenom mně pár věcí vadí. A myslím si, že nejenom mně. Vážím si toho, že nová firma v ČR zvládla mýtné na dálnicích a silnicích bez kolon a problémů. Mnohé evropské země s tím mají a měly problémy. Kamionů jezdí u nás hodně, tvrdí se že asi 400 tis. nákladních aut a autobusů. I tentokrát jsem opět několikrát zaznamenal závody kamionů na D1 i D5, jeden jede 85, druhý ho závratnou rychlostí předjíždí devadesátkou, a toto předjetí však trvá několik km. Vytvoří se krátká kolona brzdících osobních aut. Někdo z nás bliká, někdo zase houká na náklaďáky. Obojí je na nic. Oni to svoje předjetí dotáhnou pomalu, ale jistě do konce! Pokud se to opakuje 3x až 4x za těch 200 km do Prahy máte divná myšlení o těchto řidičích. Policie nikde. Myslel jsem, že ŘSD již označuje nejdůležitější úseky svislými značkami se zákazem předjíždění nákladní aut. Nikoliv, žádné jsem neviděl. Večer v TV náhodou dávali, že to nějaký výbor našeho Parlamentu projednává (pro Boha, po kolikáté?), ale zákaz předjíždění náklaďáků asi nedoporučí. Nemohu napsat, že by tento přestupek dělali jen cizinci, nebo řidiči s cizími poznávacími značkami. Dnes jsem viděl jen české registrační značky na náklaďácích, které takto neomaleně zdržovaly provoz, ale mohli je také řídit přece i cizinci, to nevím, to nepoznáte. Už teď vidím, jak mě nenávidí stoupenci náklaďáků, ale je to, věřte, z pohledu BESIP velmi nebezpečné chování těchto řidičů. A Policie nic a nikde.

A jsme už u rozlousknutí tohoto oříšku. Popelka, když chtěla jít na ples, dostala darem v oříšku šaty. Naše Policie, zase dostává darem krásná nová auta i to pro Dálniční policii, dokonce auta maskovaná, jakoby civilní, aby nebyla na první pohled k poznání, ale kluk ze 3 tř. školy obecné takováto auta pozná hned na druhý pohled, podle mnoha jasně patrných znaků. Natož opraskaní a vyježdění řidiči nákladních či osobních aut. Já jsem za tento den ujel zhruba 750 km. Mohu vám všem přísahat, že jsem neviděl ani jedno policejní auto na D1 a na D5, ani to oficiální, ani to „maskované“. Nevím, jestli měli Policajti školení nebo jinou činnost, ale nikoho za celý den nevidět a nepotkat? To snad není normální. Já mám najeto mnoho a mnoho km a myslím, že skutečných kontrol na silnicích je u nás málo. Nejen radar a rychlost, ale i to vše ostatní.

Je tady ještě jedna možnost, a to, že by policajti měli na svých autech něco podobného jako v té pohádce Císařovy nové šaty, něco neviditelného, neviditelné šaty (pokud si na tu pohádku vzpomínáte). Ale to by snad pan ministr vnitra nepřipustil. Zase Policajt v Císařových nových šatech by byl nepřehlédnutelný. Ale oni, ti Policajti, prostě nebyli vůbec a nikde.

Ministr dopravy opět předělává bodový systém a sazebník pokut (po kolikáté už?), pokud se nešvary na dálnicích a silnicích nebudou řádně trestat, je zbytečné chtít nějaké zlepšení. Každý z nás potřebuje mantinely, mezi kterými se můžeme pohybovat. A pokud stát zjistí, že tyto mantinely jsou již nízké a snadno je ten či onen občan přeskočí, je nutné mantinely zvýšit, aby nešly přeskakovat. Můj obchodní přítel ve Švýcarsku jel v srpnu na jednom úseku silnice u města Bern, kde probíhala oprava silnice, rychlostí vyšší pouze o 6 km/hod., než byla povolená. Radar to zaznamenal. Pokuta 60,00 €, tj. cca 1500,00 Kč, a vůbec by si nedovolil to nezaplatit. Shodou náhod, jeho otec tamtéž, mimo obec jel vyšší rychlostí nad limit o 18 km/hod. Na místě mu švýcarská policie odebrala na jeden měsíc řidičský průkaz. Ne, nechci kolem sebe sekat ostrou mačetou, ale bez tvrdých postihů se nezlepší bezpečnost silničního provozu. Ten „silniční“ plevel, což jsou přestupky, musíme zlikvidovat, a na to je mačeta velmi dobrý nástroj. Prosím, vezměme si tento příklad od sousedů, třeba od Švýcarů.

Promiňte, že jsem příjemný zimní, i slunečný, prosincový den s cestou do západních Čech ukončil v problémech s bezpečností silničního provozu. Prosím, jen nad těmito problémy nezavírejme oči.

Prosím, dodržujme pravidlo šťastného návratu. Máme přece rodinu, přátele, tak se jim snažme šťastně se vrátit domů.

Jaroslav Charvát

Hodnocení:
(4.6 b. / 10 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

TÉMATA
DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Soňa Prachfeldová
Situace na silnicích je složitá, silnice, dálnice jsou přeplněné, každý někam spěchá, řítí se, už i na vesnicích není pomalu kde zaparkovat. Ta naše zemička už je přeplněná auty. Pravda je, že kontroly policií jsou nedostatečné a řidiči na to hřeší. Jakmile přejedou Češi do Německa jsou ukázněnější, bojí se finančních postihů, ale u nás jezdí někdy jako abych to napsala slušně - jako prostě si myslí jací nejsou supermani.
Jaroslav Charvát
Pí Kosťunová, ano znám to tam. Opravoval jsem kdysi silnici I/14 do Svobody nad Úpou. Krásný kraj.....Víte, vždy se trošku podivím, proč je hezky v Čechách, proč na Moravě a ve Slezsku, ale vždy ten daný kraj, to místo je jiné, typicky české, typicky moravské atd. I to naše Slezsko je jinak krásné. A to se mně na té naši vlasti líbí. Proto, přes mnoho nabídek jsem nikdy neodešel do zahraničí. Nadáváme u nás na co se dá, ale je tady hezky, jsme tady doma, i když ten domov není vždy nejpřívětivější... jen tolik pí Kosťunová.
Hana Nováková
Krásný článek. Mnohdy si řidiči neuvědomí, že chvilka je celý život nebo smrt. A říkat jim to je někdy marné, je to marné. Ale i na druhé straně, sebevíc se můžete snažit, přiřítí se závilák, pěkně nafetlej a k tomu třeba ještě pod vlivem alkoholu a je zaděláno na problém. Bohužel, většinou to odnese ten nevinný. A náš právní řád je v tomto hodně, hodně mírný. Pro pozůstalé nevratná ztráta a nedočkají se ani odpovídajícího trestu pro viníka.
Jana Šenbergerová
I když už sama neřídím, jsem stále účastníkem silničního provozu. A bývá to často o život, přestože by stačilo tak málo, jak jste napsal. Aby byl každý na svém místě a dodržoval pravidla.
Zdenka Jírová
Neřídím, ale plně s vámi souhlasím. Napsal jste skvělý článek, který vystihl současnost.
Anna Potůčková
Nejsem řidička, ale měla jsem přátele a známé, kteří měli dopravní nehody. Někteří dokonce pod koly různých dopravních prostředků zahynuli. A za můj život jich není málo. A patří mezi ně mladí i starší lidé. Pravidlo štastného návratu je třeba stále připomínat ! Škoda každého takto skončeného života!!!!
Zuzana Pivcová
Ačkoliv nejsem řidička, Vaše články se mi, pane Jaroslave, líbí. Dokonce i styl, kterým vyzýváte lidi k různým úkonům (viz Prosím, jezděte....). Přitom by Vám to mohlo být celkem ukradené, jak ostatní jezdí. Díky!!
ivana kosťunová
Už jsem si dávno zvykla, že policie netrestá závažné přestupky jako je jízda na červenou, nedovolené předjíždění, či omezování provozu pomalým předjížděním, to by se totiž museli pohybovat přímo v provozu po silnicích. Daleko jednodušeji se dá vydělat třeba měřením rychlosti u konce obce a podobně. Pane CHarváte, jezdíte také někdy přes obec Mladé Buky na Trutnovsku? Pokud ano, jistě víte, proč se ptám. Je to má noční můra. :))
Jarmila Komberec Jakubcová
Jezdím pravidelně cca 2x týdně po D5 do Prahy musím Vám pane Charvát dát z pravdu. Lepší se jezdí po D5 směrem od Plzně na Rozvadov. V obráceném směru Plzeň-Praha nejvíc provoz zdržuje kamionová doprava, hlavně když se vzájemně předjíždějí.