yoga-1434787-1280.jpg
Autor fotky: Pixabay
zpět

Nespíte dobře? Já měla taky problém...

V jistém období mého života, konkrétně někdy po 60. narozeninách, jsem se začala potýkat s problémy se spánkem. Nemohla jsem usnout a dlouhé hodiny jsem se převalovala ze strany na stranu. Ráno jsem byla vzhůru velmi brzy a v konečném důsledku toho bohužel moc nenaspala. A tak jsem se rozhodla s tím něco udělat a zjistit si o zdravém spánku ve stáří. Co všechno jsem zjistila?

Proč se ve stáří tyto problémy objevují? Důvodů může být pochopitelně hned několik. V prvé řadě za tím mohou stát nejrůznější zdravotní potíže (například bolesti kloubů, kašel, nebo problémy s močovými cestami). Svou roli sehrávají také některé léky nebo jejich kombinace. S přibývajícím věkem zároveň přirozeně dochází k poklesu tvorby melatoninu (spánkového hormonu). 

Na zhoršený spánek ve stáří má vliv i únava přes den, kdy si jdeme na pár hodin zdřímnout a po setmění se již ospalí necítíme. Zapomenout nesmím ani na těžká a nezdravá jídla, alkohol nebo cigarety. A na zhoršeném spánku ve stáří se podílí i další faktory, jako například: 

  • hluk, 
  • změny termoregulace,
  • změna prostředí,
  • nevyhovující pokojová teplota
  • a mnoho dalších. 

Vždy jsem patřila mezi aktivní jedince a na celodenní polehávání u televize mě příliš neužilo. Jelikož pobyt na čerstvém vzduchu příznivě působí na kvalitu spánku, rozhodla jsem se ho do svého života začlenit ještě více. Pokud to jde, snažím se být co nejvíce venku a v ložnici vždy hodně větrám.

Přečtěte si https://www.vyspise.cz/article/cz/co-delat-ve-stari-kdyz-kvalita-spanku-klesa 

Knížky, knížky, knížky

Dříve jsem byla zvyklá pustit si večer oblíbený seriál nebo pořad. Toho jsem se nevzdala ani teď, ale ne bezprostředně před spaním. Elektronické přístroje totiž vyzařují modré světlo, které potlačuje tvorbu melatoninu. Z toho důvodu se snažím usínat spíše u dobré knihy. Když si před usnutím přečtu alespoň pár stránek, má to na můj spánek pozitivní vliv. 

Relaxujte

Letos na Vánoce jsem od svých dětí dostala nový přehrávač (můj starý už totiž po těch letech dosloužil). Při té příležitosti jsem začala opět více poslouchat hudbu, a to zejména jemnou a relaxační. 

Pouštím si ji hlavně k večeru a musím říct, že mě krásně uklidňuje. Mívám totiž tendence stále nad něčím přemýšlet a jakmile ulehnu do postele, tok myšlenek se nezastavuje. Uklidňující hudba mi však alespoň částečně pomáhá po celém dni vyčistit hlavu a vypnout. 

I to na čem spíte je důležité

Co mi v tomto období pomohlo asi nejvíce, byla zásadní změna v mé posteli. Rozhodla jsem se totiž pořídit si přibližně po deseti letech novou matraci a investovat i do zdravotního polštáře. Moje stará matrace mi již po mnoha stránkách nevyhovovala. Byla poměrně nízká a mně se z ní hůře vstávalo. Zároveň mi na ní začalo vadit, že je příliš tvrdá.

Rozhodla jsem se tedy pro pořízení matrace pro starší lidi od značky Materasso (https://materasso.cz/matrace/1/16). Vybrala jsem si příjemnou středně tvrdou variantu, která tolik netlačí na klouby a páteř a zároveň není příliš měkká, abych se v ní v posteli propadala. 

Co se týče polštáře, používala jsem až dosud nějaký obyčejný. Abych pravdu řekla, už si ani nepamatuji, kdy a odkud jsem jej přesně pořizovala. Jakmile se u mě ale objevily potíže se spánkem, rozhodla jsem se, že nastal čas na jeho výměnu. 

Sáhla jsem po takzvaném anatomickém polštáři, který zajišťuje skvělou oporu hlavy a krční páteře. Nejprve jsem si na něj musela trochu zvyknout, přece jen to bylo něco úplně jiného. Teď už si ale usínání na obyčejném polštáři nedokážu znovu představit. 

Při pořizování matrace a nových lůžkovin můžete zvážit i nákup nepropustné podložky. Dříve nebo později přijde na řadu okamžik, kdy ji oceníte. 

Ve stáří vám může pomoct výměna matrace a zdravotní polštář. 

Zkoušejte, co vám bude vyhovovat. Na každého pochopitelně platí něco jiného. To, co vyhovuje mně, nemusí nutně vyhovovat vám. Proto vám závěrem doporučuji, abyste při podobných potížích zkoušeli a zkoušeli. Přeji vám, aby se vaše doba spánku ve stáří jen prodlužovala. 


Moc vás všechny zdravím, Marie

 

Počet zobrazení: 63