nespim.jpg
Autor fotky: Marie B.
zpět

Co dělat, když spánková hygiena nepomáhá?

Potíže se spánkem ve stáří jsou naprosto běžné a dříve nebo později potkají každého z nás. Já jsem nebyla výjimkou a dlouhou dobu jsem řešila, jak sama sobě pomoct. V prvé řadě doporučuji dodržovat správnou spánkovou hygienu. Ale co když už ani ta nepomáhá? 

Zkuste základní tipy pro lepší spánek

Pokud se u vás potíže se spánkem objeví, rozhodně nejprve zkuste zapracovat na spánkové hygieně. Spěte v tmavé a dobře větrané místnosti a nepodceňujte pobyt na čerstvém vzduchu v průběhu dne. Rovněž vám může pomoct, když televizi před spaním vyměníte za knížku.

Článek o mých problémech se spánkem jsem začala psát tady: https://blogy.i60.cz/detail-article/46?id_articles=25045

Snížila se mi tvorba melatoninu

Melatonin je spánkový hormon, který hraje důležitou roli při střídání denního a nočního rytmu. Největší množství tohoto hormonu přitom tělo vytváří v noci. Jeho tvorba se řídí zejména světlem, které dopadá na oční sítnici. S přibývajícím věkem se však tvorba melatoninu přirozeně snižuje. A to je kromě jiného i důvod, proč bývá spánek ve stáří problematický.

Před spaním si místo sledování televize čtěte pohodovu knihu. 

Nespím. A jsem v přechodu...

Dříve nebo později se s přechodem bude muset vyrovnat každá žena. I já musela. Mám toto období již za sebou, a proto bych vám nyní chtěla lehce nastínit, jaké zdravotní potíže mě doprovázely. Problémy se spánkem mezi ně totiž také patří.

Klimakterium u každé ženy znamená období plné změn. Postupně totiž dochází ke snižování činnosti vaječníků a výrazně klesá hladina estrogenu. Ženy si v tomto okamžiku uvědomují, že vstupují do nové etapy svého života. Období, kdy se ještě mohly stát matkou, je u konce. A nastupuje nevyhnutelné stáří.

Přečtěte si https://www.klubzdravi.cz/clanky/2482_jak-si-poradit-s-priznaky-menopauzy

Není divu, že psychika ženy významně utrpí. Stejně tomu přitom bylo i u mě. Bývala jsem náladová, podrážděná a zkrátka mě ovládly negativní myšlenky. Trochu jsem přibrala a často se u mě objevovaly návaly horka. Zároveň jsem najednou více než kdy předtím řešila potíže spojené se spánkem. Bylo zcela běžné, že jsem i dlouhé hodiny nemohla usnout. To se pochopitelně odráželo na snížené koncentraci a celkovém pracovním nasazení, což mi úsměv na tváří rovněž nevykouzlilo.

Věděla jsem, že časem psychické problémy odezní, jakmile se tělo s novou situací vypořádá. Ale chtěla jsem sama sobě pomoct a ulevit si, a proto jsem do svého jídelníčku zařadila i přírodní doplňky stravy na podporu spánku, pila meduňkové čaje, testovala, jak na mě jaká strava působí. 

Podle mého názoru se určitě jedná o lepší řešení než okamžitě sáhnout po lécích na spaní. Ty mohou svoji práci splnit z krátkodobého hlediska, osobně bych je však nezkusila - k přírodě mám jednoduše blíž než k chemii. 

Doplňky stravy na podporu spánku

Pokud vám spánková hygiena opravdu nepomáhá, můžete se poohlédnout po doplňcích stravy, které slouží na podporu spánku.

Bylinné čaje

Existuje několik bylinek, které pozitivně působí na kvalitu spánku a často bývají součástí různých bylinných čajů. Jedná se především o kozlík lékařský, třezalku tečkovanou a meduňku lékařskou - tu si já osobně sama pěstuji na zahrádce, protože čerstvá je zkrátka nejlepší. 

Benosen

Při nespavosti v menopauze jsem vyzkoušela Benosen. Recenze, které jsem na něj na internetu našla, byly kladné, a proto jsem se rozhodla dát mu šanci. Jedná se přitom o přípravek na přírodní bázi, který obsahuje L-theanin.

Dále v něm najdete kombinaci extraktů z chmele a kozlíku lékařského. Benosen od Walmarku je vhodný při zvýšené psychické zátěži, která negativně ovlivňuje kvalitu spánku. Proto jsem po něm sáhla právě v klimakteriu a skutečně mi pomohl zvládnout toto náročné období.

Zkuste: https://www.klubzdravi.cz/p/benosen-30-tablet

Melatonin

Setkat se můžete také s doplňky stravy, které obsahují melatonin. V České republice jsou přitom léčivé přípravky obsahující melatonin registrované a jejich výdej je podmíněn lékařským předpisem. Ve volném prodeji se proto s melatoninem nesetkáte (což považuji za správné). Melatonin může mít nežádoucí účinky, jelikož se jedná o hormon zasahující do procesů v těle a může se vzájemně ovlivňovat s dalšími léky. 

Dejte přírodě šanci

Pokud nemůžete spát a poctivě dodržujete spánkovou hygienu, dejte šanci přírodním doplňkům stravy. Narozdíl od chemických léků vám při správném dávkování neublíží a s jejich pomocí se můžete potíží se spánkem zbavit. Přeji vám, aby vaše problémy co nejdříve odezněly.

Moc vás všechny zdravím, Marie

 

Počet zobrazení: 12